SPRAWY DOWODÓW OSOBISTYCH:
Sprawy dowodów osobistych reguluje ustawa z 10 kwienia 1974 r. O ewidencji ludności i dowodach osobitych ( tekst jednolity Dz. U. Nr 139 poz. 993 z 2006 r. z późn. zm. ), a także rozporządzenie RM z 06.02.2009 r. ( Dz. U. Nr 47 poz. 384 ) okreslające wzór dowodu osobistego oraz tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty.
Komórka odpowiedzialna:
Wydział Spraw Obywatelskich i Administracji Urzędu Miasta Pionki
pokój nr 29 (I piętro)
tel./fax 48/ 341-42-51
tel. 48/ 341-42-53
Wniosek na dowód składa się osobiście.
Dowód odbiera się osobiście.
Wyrobienie dowodu jest bezpłatne.
Czas oczekiwania na dowód osobisty – 30 dni.
Dowód osobisty wydawany jest na okres:
-
10 lat od daty jego wydania,
-
5 lat dla osoby, która nie ukończyła 18 roku życia,
-
na czas nieoznaczony dla osoby, która ukończyła 65 rok życia.
Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku na dowód osobisty:
-
Wypełniony wniosek na dowód osobisty ( nie podpisywać wniosku – podpis przy urzędniku ).
-
Dwie aktualne, wyraźne fotografie o wymiarach 35 mm x 45 mm ( lewy półprofil z widocznym lewym uchem ).
-
Skrócony odpis aktu urodzenia ( oryginał ) w przypadku osób o stanie cywilnym: panna, kawaler urodzonych poza Pionkami.
-
Skrócony odpis aktu małżeństwa ( oryginał ) w przypadku osób o stanie cywilnym: mężatka, żonaty, wdowa, wdowiec, rozwiedziona, rozwiedziony; akt sporządzony poza Pionkami.
-
Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w pkt. 4 i 5, jeżeli zostały sporządzone w USC w Pionkach ( potwierdzenie danych następuje w tut. USC ).
-
Poprzedni dowód osobisty do wglądu.
-
Przy odbiorze nowego dowodu osobistego należy rozliczyc się z poprzedniego dowodu. Stary dowód osobisty po odpowiedniej anulacji urzędowej zostaje oddany petentowi.
Osoba małoletnia od 13 do 18 roku życia składa wniosek jak również odbiera dowód osobisty w obecności przedstawiciela ustawowego ( matka, ojciec, opiekun prawny ). Osoba małoletnia musi zgłosić się z legitymacją szkolną lub paszportem.
Osoba małoletnia, która nie ukończyła 13 roku życia, może otrzymać dowód osobisty na uzasadniony, pisemny wniosek obojga rodziców lub opiekunów prawnych. Osoba małoletnia musi zgłosić się z legitymacją szkolną lub paszportem.
Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek złożyć wniosek o wymianę dokumentu w terminie do 14 dni w razie:
1. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym tj.:
-
zmiana adresu zameldowania,
-
wymeldowanie,
-
zmiana nazwiska wynikająca ze zmiany stanu cywilnego,
-
zmiana imienia, nazwiska decyzją administracyjną,
-
zmiana numeru PESEL.
W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą (pobyt udokumentowany) termin ten wynosi 3 miesiące.
niezwłocznie w razie:
-
uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby.
nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.
Dowód osobisty podlega unieważnieniu:
-
z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego;
-
z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza;
-
z dniem zgonu jego posiadacza;
-
z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w pkt. 1 i 6;
-
po upływie 3 miesięcy od daty zmiany danych zawartych w dokumencie. Dla obywateli polskich przebywających za granicą okres ten wynosi 4 miesiące (pobyt udokumentowany);
-
z dniem upływu ważności dowodu osobistego. |